Nowelizacja VAT 2018 Szkolenia VAT

Nazwa szkolenia

Zmiany w VAT w 2018 roku

Terminy
2018-08-29 2018-08-29 Wrocław
2018-08-30 2018-08-30 Gdańsk
2018-08-29 2018-08-29 Warszawa
2018-08-30 2018-08-30 Katowice
2018-08-30 2018-08-30 Poznań
2018-09-25 2018-09-25 Gdańsk
2018-09-25 2018-09-25 Poznań
2018-09-26 2018-09-26 Kraków
2018-09-26 2018-09-26 Warszawa
2018-09-28 2018-09-28 Wrocław
2018-09-27 2018-09-27 Katowice
Prowadzący

Aneta Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autorka licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej i specjalistycznej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT 2014/2015 – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów.

Dawid Milczarek – prawnik, ekspert podatkowy,  Partner w Kancelarii LTCA Adwokaci i Doradcy Podatkowi. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT.

Radosław Żuk – prawnik, partner w spółce doradztwa podatkowego, redaktor naczelny portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Doświadczony i uznany wykładowca tematyki związanej z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Autor licznych komentarzy dotyczących podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.

Krzysztof Woźniak – doradca podatkowy, doświadczony wykładowca, specjalista w dziedzinie podatku od towarów i usług. W latach 1991-2000 pracownik Instytutu Finansów przy Ministerstwie Finansów. W latach 1992-1996 pracownik Ministerstwa Finansów w Zespole Reformy Systemu Podatkowego i Departamentu Podatków Pośrednich. W latach 1997 – 1999 członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego.

Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Właściciel kancelarii doradcy podatkowego. Od 1994 roku zajmuje się obsługą prawną i podatkową podmiotów gospodarczych. Jest autorem licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zamkniętych i otwartych dla firm i instytucji z zakresu prawa podatkowego, windykacji, zabezpieczeń wierzytelności.

dr Paweł Selera – doktor nauk prawnych w zakresie prawa finansowego, doradca podatkowy współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego sp. z o.o. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu w Ratyzbonie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Ceł Komisji Europejskiej w Brukseli, a następnie pracując w międzynarodowych firmach doradztwa podatkowego zaliczanych do tzw. wielkiej czwórki zarówno w Niemczech i w Polsce.

Rafał Pogorzelski – Prawnik, doświadczony ekspert i licencjonowany doradca podatkowy. Doświadczenie zawodowe w zakresie podatków zdobywał m.in. podczas kilkuletniej pracy w Ministerstwie Finansów RP. Zajmował się również współpracą międzynarodową w zakresie problematyki podatkowej. Przez ostatnie kilka lat Rafał współpracował z firmami tzw. Wielkiej Czwórki , świadcząc kompleksowe usługi doradcze dla szerokiego kręgu Klientów, w tym przedmiotów prawa publicznego ,największych krajowych producentów i eksporterów , wiodących podmiotów branży TSL oraz przedsiębiorstw sektora finansowego.  W ramach kancelarii Jamróz i Pogorzelski Rafał koncertuje się przede wszystkim na współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz firmami zaangażowanymi w międzynarodowy obrót towarowy. Jest cenionym i doświadczonym wykładowcą oraz autorem licznych opracowań specjalistycznych poświęconych problematyce podatkowej.

Cel szkolenia

Rok 2018 to kolejny etap wdrażania zmian w zakresie podatku VAT. Ustawodawca obok nowelizacji wielu przepisów wprowadza również zupełnie nowe instytucje takie jak mechanizm podzielonej płatność (split payment) czy STIR. Strategia prawodawcy i Ministerstwa, nastawiona na ograniczanie oraz szybsze wykrywanie oszustw podatkowych, nakłada na podatników szereg nowych obowiązków związanych z prawidłowym rozliczaniem podatku VAT. W gąszczu przepisów wielokrotnie nowelizowanych oraz rozproszonych po różnych aktach prawnych łatwo o popełnienie błędu. Nawet podmioty dokładające najwyższej staranności w rozliczeniach podatkowych mogą wpaść w pułapki podatkowe, wynikające z rozbieżności interpretacyjnych. Ponadto ustawodawca wprowadził szereg sankcji, mających na celu odstraszenie podatników od popełniania błędów. Nieprawidłowości mogą nas zatem dużo kosztować.

Celem szkolenia jest zaprezentowanie w sposób kompleksowy zmian w VAT w 2018 r., tzn. nie tylko z uwzględnieniem deklarowanych celów prawodawcy, ale także trudności praktycznych, które wiążą się z wprowadzeniem tych zmian w życie. Ponadto przedstawiona zostanie praktyka organów podatkowych oraz orzecznictwo sądów administracyjnych odnośnie tak ważnych dla każdego podatnika zagadnień, jak: powstawanie obowiązku podatkowego, wystawianie faktur, korygowanie VAT, rozliczanie transakcji międzynarodowych, prawidłowe korzystanie z prawa do odliczenia. Celem szkolenia jest, aby uczestnicy szkolenia nabyli kompletną wiedzę w przedmiocie zmian w rozliczaniu VAT oraz umiejętności w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów podatkowych.

Program

I. Zmiany w VAT w 2018 r.

1. Mechanizm podzielonej płatności (split payment) od 1 lipca 2018 r.:
a) ogólne zasady działania mechanizmu podzielonej płatności,
b) zakres podmiotowy i przedmiotowy mechanizmu podzielonej płatności,
c) sposób tworzenia i likwidowania rachunków VAT,
d) zasady funkcjonowania rachunku VAT – obowiązki banków i podatników, opłaty za obsługę rachunku VAT,
e) dobrowolność korzystania z mechanizmu podzielonej płatności i jej ograniczenia,
f) sposoby dysponowania środkami na rachunku VAT,
g) uwolnienie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowych,
h) zasady dokonywania zapłaty VAT do urzędu skarbowego z rachunku VAT,
i) zwrot VAT na konto VAT,
j) korzyści dla nabywców stosujących split payment,
k) skutki dla dostawców związane z zastosowaniem split payment,
l) podzielona płatność a solidarna odpowiedzialność i sankcja VAT,
m) zapłata na rachunek osoby trzeciej a podzielona płatność,
n) podzielona płatność w przypadku transakcji walutowych,
o) pomyłki kontrahentów a podzielona płatność,
p) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment.

2. Pozostałe istotne zmiany związane z rozliczaniem VAT, obowiązujące od 2018 r.:
a) zmiana stawek podatkowych dla wyrobów medycznych,
b) modyfikacja zwolnień dotyczących stosowania kas fiskalnych,
c) rozszerzenie rejestrów podatników VAT,
d) wprowadzenie STIR,
e) rozszerzenie obowiązku przesyłania JPK.

3. Zmiany planowane do wprowadzenia w 2018 r.
a) Centralny Rejestr Faktur
b) nowe zasady wystawiania faktur do sprzedaży wcześniej udokumentowanej paragonami z kasy fiskalnej.
c) rozszerzenie sankcji VAT,
d) nowe zasady dokonywania zwrotów VAT,
e) ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia podmiotowego dla drobnych przedsiębiorców z uwagi na niskie obroty.

4. Kluczowe zagadnienia dotyczące rozliczania VAT w 2018 r. związane z aktualną praktyką organów podatkowych nastawioną na zwalczanie oszustw podatkowych:
a) transakcje z kontrahentami niezarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
b) należyta staranność, jej kryteria a działanie w dobrej wierze,
c) intensyfikacja działań MF w celu ograniczenia zjawiska pustych faktur,
d) środki ograniczania ryzyk podatkowych związanych z nierzetelnością kontrahentów
e) zarzut uczestnictwa w oszustwie podatkowym oraz sposoby bronienia się przed tym zarzutem.

5. Pozostałe istotne zmiany w VAT, które obowiązują od 1 stycznia 2017 r. w świetle aktualnego podejścia organów podatkowych:
a) rozszerzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia na usługi budowlane świadczone przez podwykonawców,
b) zasady wykazywania podatku naliczonego w przypadku zakupów z odwrotnym obciążeniem (import usług, WNT, krajowe nabycia towarów i usług z załącznika nr 11 i 14) w przypadku, gdy podatek należny nie został prawidłowo rozliczony i minęły 3 miesiące,
c) sankcja VAT,
d) wykreślanie przedsiębiorców z rejestru podatników VAT czynnych.

II. Bieżące problemy związane z rozliczaniem VAT w 2018 r. (aktualne orzecznictwo organów podatkowych oraz sądów administracyjnych)

1. Obowiązek podatkowy oraz zasady korekty sprzedaży w 2018 r. – najczęstsze wątpliwości interpretacyjne oraz praktyka organów podatkowych:
a) data sprzedaży a moment powstania obowiązku podatkowego,
b) szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego,
c) usługi ciągłe oraz rozliczane okresowo a moment powstania obowiązku podatkowego,
d) obowiązek podatkowy w przypadku usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi lub raportami zatwierdzanymi przez klienta w świetle interpretacji organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych,
e) problemy z ustalaniem obowiązku podatkowego w przypadku obrotu licencjami,
f) korekty podatku należnego – korekty bieżące i wsteczne.

2. Fakturowanie, refakturowanie i korekty – najczęstsze problemy:
a) faktury korygujące a noty korygujące,
b) korekty in plus i in minus,
c) korekty bieżące i wsteczne (korekta podatku a korekta deklaracji),
d) anulowanie faktury,
e) faktury pro forma,
f) zasady stosowania i rozliczania duplikatów faktur,
g) zasady dokumentowania transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
h) zasady rozliczania refaktur – stawki podatkowe, obowiązek podatkowy, prawo do odliczenia.

3. Świadczenia nieodpłatne w 2018 r.:
a) pojęcie świadczeń nieodpłatnych oraz status świadczeń częściowo odpłatnych na gruncie VAT,
b) nieodpłatna dostawa towarów a nieodpłatne świadczenie usług – różnice w zasadach opodatkowania,
c) świadczenia nieodpłatne na rzecz klientów i kontrahentów (świadczeń związane vs. Świadczenia niezwiązane z działalnością gospodarczą),
d) świadczenia nieodpłatne dla pracowników i współpracowników (programy motywacyjne, świadczenia socjalne),
e) podstawa opodatkowania oraz moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczeń nieodpłatnych podlegających VAT,
f) świadczenia nieodpłatne a kasa fiskalna.

4. Odliczanie VAT w 2018 r. – przegląd problemów
a) terminy odliczania podatku VAT,
b) ograniczenia w prawie do odliczenia VAT od zakupu usług noclegowych oraz gastronomicznych,
c) odliczanie VAT od wydatków związanych z pojazdami,
d) odliczanie VAT od wydatków związanych ze świadczeniami nieodpłatnymi (dla klientów, kontrahentów, pracowników, współpracowników),
e) korekty podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia zakupu,
f) korekty podatku naliczonego związane z otrzymaniem faktury korygującej.

5. Wybrane zagadnienia dotyczące rozliczania transakcji międzynarodowych w 2018 r.
a) prawidłowe rozpoznawanie obowiązku podatkowego,
b) zasady przeliczania walut obcych na gruncie VAT,
c) dokumenty uprawniające do stawki 0% w przypadku WDT i eksportu towarów,
d) import i eksport usług – zasady ustalania miejsca świadczenia (opodatkowania).

III. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 590 zł + VAT

 

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć: 10:00 – 15:45

Miejsce zajęć:  centrum w/w miast

Informacje:
     
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Menu główne
Zobacz także
Kontakt

Akademia Biznesu MDDP
Budynek Atrium Tower
00-854 Warszawa
Al. Jana Pawła II 25 
Tel. (022) 208 28 26
Fax. (022) 211 20 90
biuro@akademiamddp.pl
www.akademiamddp.pl

Partnerzy
Reklama