Nowelizacja VAT 2018 Szkolenia VAT

Nazwa szkolenia

Podatki VAT i CIT w 2018 - po nowelizacji ustaw podatkowych

Terminy
2018-08-29 2018-08-30 Wrocław
2018-08-29 2018-08-30 Gdańsk
2018-08-29 2018-08-30 Warszawa
2018-08-30 2018-08-31 Katowice
2018-08-30 2018-08-31 Poznań
2018-09-25 2018-09-26 Gdańsk
2018-09-25 2018-09-26 Poznań
2018-09-26 2018-09-27 Kraków
2018-09-26 2018-09-27 Warszawa
2018-09-27 2018-09-28 Wrocław
2018-09-27 2018-09-28 Katowice
Prowadzący

Aneta Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autorka licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej i specjalistycznej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT 2014/2015 – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów.

Dawid Milczarek – prawnik,  Partner w Kancelarii LTCA Adwokaci i Doradcy Podatkowi. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT.

Radosław Żuk – prawnik, partner w spółce doradztwa podatkowego, redaktor naczelny portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Doświadczony oraz uznany wykładowca tematyki związanej z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Autor licznych komentarzy dotyczących podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.

Krzysztof Woźniak – doradca podatkowy, doświadczony wykładowca, specjalista w dziedzinie podatku od towarów i usług. W latach 1991-2000 pracownik Instytutu Finansów przy Ministerstwie Finansów. W latach 1992-1996 pracownik Ministerstwa Finansów w Zespole Reformy Systemu Podatkowego i Departamentu Podatków Pośrednich. W latach 1997 – 1999 członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego.

dr Paweł Selera – doktor nauk prawnych w zakresie prawa finansowego, doradca podatkowy współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego sp. z o.o. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu w Ratyzbonie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Ceł Komisji Europejskiej w Brukseli, a następnie pracując w międzynarodowych firmach doradztwa podatkowego zaliczanych do tzw. wielkiej czwórki zarówno w Niemczech i w Polsce.

Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Właściciel kancelarii doradcy podatkowego. Od 1994 roku zajmuje się obsługą prawną oraz podatkową podmiotów gospodarczych. Jest autorem licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zamkniętych i otwartych dla firm oraz instytucji z zakresu prawa podatkowego, windykacji, zabezpieczeń wierzytelności.

Łukasz Gogola – doświadczony wykładowca, praktyk. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pracownik urzędu skarbowego, kierownik referatu oraz działu podatku od towarów i usług w Pierwszym Śląskim Urzędzie Skarbowym. Autor wielu publikacji i artykułów z zakresu podatku od towarów i usług, które ukazują się m.in. w Biuletynie VAT.

Sebastian Twardoch – doradca podatkowy, prawnik, ekonomista, wieloletni współpracownik największych firm doradczych. Ekspert w zakresie ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich, w tym między innymi problemów wynikających ze styku prawa pracy oraz  prawa handlowego z prawem podatkowym.

Marcin Borkowski – prawnik, ekspert podatkowy, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w Urzędzie Skarbowym na stanowisku Zastępcy Naczelnika oraz jako trener podatkowy przy Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. Wykładowca wyższej uczelni w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego. Obecnie prowadzi własną firmę szkoleniową.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Rafał Pogorzelski – Prawnik, doświadczony ekspert i licencjonowany doradca podatkowy. Doświadczenie zawodowe w zakresie podatków zdobywał m.in. podczas kilkuletniej pracy w Ministerstwie Finansów RP. Zajmował się również współpracą międzynarodową w zakresie problematyki podatkowej. Przez ostatnie kilka lat Rafał współpracował z firmami tzw. Wielkiej Czwórki , świadcząc kompleksowe usługi doradcze dla szerokiego kręgu Klientów, w tym przedmiotów prawa publicznego ,największych krajowych producentów i eksporterów , wiodących podmiotów branży TSL oraz przedsiębiorstw sektora finansowego.  W ramach kancelarii Jamróz i Pogorzelski Rafał koncertuje się przede wszystkim na współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz firmami zaangażowanymi w międzynarodowy obrót towarowy. Jest cenionym i doświadczonym wykładowcą oraz autorem licznych opracowań specjalistycznych poświęconych problematyce podatkowej.

Program

VAT w 2018 roku

I. Zmiany w VAT w 2018 r.

1. Mechanizm podzielonej płatności (split payment) od 1 lipca 2018 r.:
a) ogólne zasady działania mechanizmu podzielonej płatności,
b) zakres podmiotowy i przedmiotowy mechanizmu podzielonej płatności,
c) sposób tworzenia i likwidowania rachunków VAT,
d) zasady funkcjonowania rachunku VAT – obowiązki banków i podatników, opłaty za obsługę rachunku VAT,
e) dobrowolność korzystania z mechanizmu podzielonej płatności i jej ograniczenia,
f) sposoby dysponowania środkami na rachunku VAT,
g) uwolnienie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowych,
h) zasady dokonywania zapłaty VAT do urzędu skarbowego z rachunku VAT,
i) zwrot VAT na konto VAT,
j) korzyści dla nabywców stosujących split payment,
k) skutki dla dostawców związane z zastosowaniem split payment,
l) podzielona płatność a solidarna odpowiedzialność i sankcja VAT,
m) zapłata na rachunek osoby trzeciej a podzielona płatność,
n) podzielona płatność w przypadku transakcji walutowych,
o) pomyłki kontrahentów a podzielona płatność,
p) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment.

2. Pozostałe istotne zmiany związane z rozliczaniem VAT, obowiązujące od 2018 r.:
a) zmiana stawek podatkowych dla wyrobów medycznych,
b) modyfikacja zwolnień dotyczących stosowania kas fiskalnych,
c) rozszerzenie rejestrów podatników VAT,
d) wprowadzenie STIR,
e) rozszerzenie obowiązku przesyłania JPK.

3. Zmiany planowane do wprowadzenia w 2018 r.
a) Centralny Rejestr Faktur
b) nowe zasady wystawiania faktur do sprzedaży wcześniej udokumentowanej paragonami z kasy fiskalnej.
c) rozszerzenie sankcji VAT,
d) nowe zasady dokonywania zwrotów VAT,
e) ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia podmiotowego dla drobnych przedsiębiorców z uwagi na niskie obroty.

4. Kluczowe zagadnienia dotyczące rozliczania VAT w 2018 r. związane z aktualną praktyką organów podatkowych nastawioną na zwalczanie oszustw podatkowych:
a) transakcje z kontrahentami niezarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
b) należyta staranność, jej kryteria a działanie w dobrej wierze,
c) intensyfikacja działań MF w celu ograniczenia zjawiska pustych faktur,
d) środki ograniczania ryzyk podatkowych związanych z nierzetelnością kontrahentów
e) zarzut uczestnictwa w oszustwie podatkowym oraz sposoby bronienia się przed tym zarzutem.

5. Pozostałe istotne zmiany w VAT, które obowiązują od 1 stycznia 2017 r. w świetle aktualnego podejścia organów podatkowych:
a) rozszerzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia na usługi budowlane świadczone przez podwykonawców,
b) zasady wykazywania podatku naliczonego w przypadku zakupów z odwrotnym obciążeniem (import usług, WNT, krajowe nabycia towarów i usług z załącznika nr 11 i 14) w przypadku, gdy podatek należny nie został prawidłowo rozliczony i minęły 3 miesiące,
c) sankcja VAT,
d) wykreślanie przedsiębiorców z rejestru podatników VAT czynnych.

II. Bieżące problemy związane z rozliczaniem VAT w 2018 r. (aktualne orzecznictwo organów podatkowych oraz sądów administracyjnych)

1. Obowiązek podatkowy oraz zasady korekty sprzedaży w 2018 r. – najczęstsze wątpliwości interpretacyjne oraz praktyka organów podatkowych:
a) data sprzedaży a moment powstania obowiązku podatkowego,
b) szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego,
c) usługi ciągłe oraz rozliczane okresowo a moment powstania obowiązku podatkowego,
d) obowiązek podatkowy w przypadku usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi lub raportami zatwierdzanymi przez klienta w świetle interpretacji organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych,
e) problemy z ustalaniem obowiązku podatkowego w przypadku obrotu licencjami,
f) korekty podatku należnego – korekty bieżące i wsteczne.

2. Fakturowanie, refakturowanie i korekty – najczęstsze problemy:
a) faktury korygujące a noty korygujące,
b) korekty in plus i in minus,
c) korekty bieżące i wsteczne (korekta podatku a korekta deklaracji),
d) anulowanie faktury,
e) faktury pro forma,
f) zasady stosowania i rozliczania duplikatów faktur,
g) zasady dokumentowania transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
h) zasady rozliczania refaktur – stawki podatkowe, obowiązek podatkowy, prawo do odliczenia.

3. Świadczenia nieodpłatne w 2018 r.:
a) pojęcie świadczeń nieodpłatnych oraz status świadczeń częściowo odpłatnych na gruncie VAT,
b) nieodpłatna dostawa towarów a nieodpłatne świadczenie usług – różnice w zasadach opodatkowania,
c) świadczenia nieodpłatne na rzecz klientów i kontrahentów (świadczeń związane vs. Świadczenia niezwiązane z działalnością gospodarczą),
d) świadczenia nieodpłatne dla pracowników i współpracowników (programy motywacyjne, świadczenia socjalne),
e) podstawa opodatkowania oraz moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczeń nieodpłatnych podlegających VAT,
f) świadczenia nieodpłatne a kasa fiskalna.

4. Odliczanie VAT w 2018 r. – przegląd problemów
a) terminy odliczania podatku VAT,
b) ograniczenia w prawie do odliczenia VAT od zakupu usług noclegowych oraz gastronomicznych,
c) odliczanie VAT od wydatków związanych z pojazdami,
d) odliczanie VAT od wydatków związanych ze świadczeniami nieodpłatnymi (dla klientów, kontrahentów, pracowników, współpracowników),
e) korekty podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia zakupu,
f) korekty podatku naliczonego związane z otrzymaniem faktury korygującej.

5. Wybrane zagadnienia dotyczące rozliczania transakcji międzynarodowych w 2018 r.
a) prawidłowe rozpoznawanie obowiązku podatkowego,
b) zasady przeliczania walut obcych na gruncie VAT,
c) dokumenty uprawniające do stawki 0% w przypadku WDT i eksportu towarów,
d) import i eksport usług – zasady ustalania miejsca świadczenia (opodatkowania).

III. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Podatek dochodowy od osób prawnych w 2018

I. Planowane zmiany w podatku CIT

1. Rozszerzenie tzw. ulgi badawczo – rozwojowej.

2. Ulga na złe długi w podatku dochodowym.

3. Ograniczenie obowiązków o charakterze informacyjnych w CIT – m.in. w zakresie różnic kursowych oraz zaliczek uproszczonych.

4. Nowa kwota przychodów uprawniającego do uzyskania statusu małego podatnika na poziomie 2 mln euro – konsekwencje praktyczne .

5. Jednorazowe rozliczenie straty do wysokości 5 mln PLN.

6. Zwolnienie w CIT przychodów uzyskanych od ubezpieczyciela z tytułu odszkodowania za szkodę w środku trwałym.

7. Automatyczna interpretacja ogólna MF wydawana z urzędu – zakres zapewnienia bezpieczeństwa podatkowego.

8. Wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków, których płatność na rzecz czynnego podatnika VAT została zrealizowana na niezgłoszony w wykazie podatników VAT czynnych rachunek bankowy.

9. Upublicznienie danych największych podatników.

II. Rewolucyjne zmiany w CIT zrealizowane z 1 stycznia 2018 r.

1. Wyodrębnienie w ustawie o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych.

2. Wprowadzenie nowych zasad zaliczania odsetek do kosztów podatkowych.

3. Wprowadzenie przepisów limitujących wysokość KUP związanych z umowami o usługi niematerialne oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych w odniesieniu do podmiotów powiązanych.

4. Wprowadzenie tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych – zakres i przedmiot opodatkowania.

5. Brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych tzw. nagród z zysku.

6. Zmiana zasad w zakresie świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych.

7. Wyłączenie ze stosowania przepisów o cenach transferowych dla spółek Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, jak również wyłączenie ze stosowania przepisów o cenach transferowych w przypadku posiadania APA.

8. Zmiana przepisów umożliwiającego zaliczenie do KUP start z tytuły odpłatnego zbycia wierzytelności

9. Podwyższenie do 10.000 PLN tzw. jednorazowej amortyzacji.

10. Modyfikacja przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC) – nowe przesłanki opodatkowania.

11. Modyfikacja przepisów regulujących funkcjonowanie PGK – nowe zasady funkcjonowania.

III. Zmiany w CIT zrealizowane z 1 stycznia i 12 sierpnia 2017 r. – praktyczne ujęcie aktualnego stanowiska organów i sądów administracyjnych

1. Nowa definicji dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

2. Obowiązek wykazywania tzw. przyczyn ekonomicznych – tzw. mała klauzula obejścia prawa podatkowego.

3. Nowe zasady opodatkowania aportów w postaci innej niż przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część.

4. Wprowadzenie nowej 15 % stawki podatku CIT – podstawa zastosowania, ograniczenia przedmiotowe.

5. Limit transakcji gotówkowych w obrocie gospodarczym.

6. Rewolucja w zakresie cen transferowych i dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi – kompleksowa analiza problematyki transfer pricing.

7. Jednorazowa amortyzacja do 100.000 PLN.

8. Likwidacja podatku u źródła od biletów lotniczych.

IV. Wybrane zagadnienia z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w świetle interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i stanowisk sądów administracyjnych

1. Przychody i koszty podatkowe – omówienie regulacji podatkowych oraz najnowszego orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych:
a) przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej – problematyczne aspekty określenia daty wykonania usługi, wydania rzeczy i zbycia prawa majątkowego,
b) zaliczki i przedpłaty a przychód,
c) przychody rozliczane w okresach rozliczeniowych – moment powstania przychodu,
d) przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,
e) przychody w naturze oraz z tytułu nieodpłatnego i częściowo nieodpłatnego świadczenia (m.in. nieodpłatne poręczenia, członkowie zarządu bez wynagrodzenia),
f) przychody z tytułu refakturowania,
g) zasady dotyczące korygowania przychodów z uwzględnieniem zmian od 2016 r.

2. Koszty podatkowe – omówienie regulacji podatkowych oraz najnowszego orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych:
a) definicja kosztów uzyskania przychodów, koszty bezpośrednie oraz pośrednie, rozliczanie kosztów w czasie,
b) moment rozpoznania kosztu w ujęciu rachunkowym i podatkowym,
c) dokumentowanie poniesionych wydatków – podejście organów podatkowych w zakresie dokumentowania usług niematerialnych.

3. Świadczenia na rzecz pracowników oraz rozliczanie działań marketingowych:
a) świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników na gruncie CIT i PIT (wynagrodzenia i składki, świadczenia dodatkowe – imprezy integracyjne, abonamenty medyczne, świadczenia socjalne itd.).
b) rozliczanie działań marketingowych na gruncie CIT (konsumpcja z kontrahentami, konkursy, programy motywacyjne, sprzedaż premiowa, prezenty i gadżety, sponsoring, organizacja i udział w targach /szkoleniach /konferencjach).

4. Inne wybrane zagadnienia problematyczne z punktu widzenia CIT – przegląd najnowszych orzeczeń i interpretacji i wyroków:
a) wierzytelności oraz kary umowne i odszkodowania jako koszty uzyskania przychodów.
b) samochody w działalności gospodarczej (m.in. częściowe odliczenie VAT a koszty w CIT, amortyzacja i ubezpieczenie, leasing a dzierżawa / najem, samochody służbowe na cele prywatne).
c) amortyzacja środków trwałych i WNiP (m.in. koszty remontów i ulepszeń, straty w środkach trwałych, koszty zaniechanych inwestycji, inwestycje w obcych środkach).

Informacje organizacyjne

 

Koszt uczestnictwa: - jednej osoby 990 zł + 23%VAT,

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje:
uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć:
10:00 – 15:45

Miejsce zajęć: centrum w/w miast

 

Informacje:    

Norbert Saks, Joanna Domaszewska

tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl
Menu główne
Zobacz także
Kontakt

Akademia Biznesu MDDP
Budynek Atrium Tower
00-854 Warszawa
Al. Jana Pawła II 25 
Tel. (022) 208 28 26
Fax. (022) 211 20 90
biuro@akademiamddp.pl
www.akademiamddp.pl

Partnerzy
Reklama