Nowelizacja VAT 2019 Szkolenia VAT

Nazwa szkolenia

Podatki VAT i CIT w 2019 - po nowelizacji ustaw podatkowych

Terminy
2018-10-25 2018-10-26 Katowice
2018-10-29 2018-10-30 Gdańsk
2018-10-29 2018-10-30 Kraków
2018-10-29 2018-10-30 Wrocław
2018-10-29 2018-10-30 Łódź
2018-12-19 2018-12-20 Warszawa
2018-12-19 2018-12-20 Wrocław
2018-12-20 2018-12-21 Poznań
Prowadzący

Aneta Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autorka licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej i specjalistycznej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT 2014/2015 – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów.

Dawid Milczarek – prawnik,  Partner w Kancelarii LTCA Adwokaci i Doradcy Podatkowi. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT.

Radosław Żuk – prawnik, partner w spółce doradztwa podatkowego, redaktor naczelny portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Doświadczony oraz uznany wykładowca tematyki związanej z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Autor licznych komentarzy dotyczących podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.

Krzysztof Woźniak – doradca podatkowy, doświadczony wykładowca, specjalista w dziedzinie podatku od towarów i usług. W latach 1991-2000 pracownik Instytutu Finansów przy Ministerstwie Finansów. W latach 1992-1996 pracownik Ministerstwa Finansów w Zespole Reformy Systemu Podatkowego i Departamentu Podatków Pośrednich. W latach 1997 – 1999 członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego.

dr Paweł Selera – doktor nauk prawnych w zakresie prawa finansowego, doradca podatkowy współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego sp. z o.o. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu w Ratyzbonie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Ceł Komisji Europejskiej w Brukseli, a następnie pracując w międzynarodowych firmach doradztwa podatkowego zaliczanych do tzw. wielkiej czwórki zarówno w Niemczech i w Polsce.

Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Właściciel kancelarii doradcy podatkowego. Od 1994 roku zajmuje się obsługą prawną oraz podatkową podmiotów gospodarczych. Jest autorem licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zamkniętych i otwartych dla firm oraz instytucji z zakresu prawa podatkowego, windykacji, zabezpieczeń wierzytelności.

Łukasz Gogola – doświadczony wykładowca, praktyk. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pracownik urzędu skarbowego, kierownik referatu oraz działu podatku od towarów i usług w Pierwszym Śląskim Urzędzie Skarbowym. Autor wielu publikacji i artykułów z zakresu podatku od towarów i usług, które ukazują się m.in. w Biuletynie VAT.

Sebastian Twardoch – doradca podatkowy, prawnik, ekonomista, wieloletni współpracownik największych firm doradczych. Ekspert w zakresie ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich, w tym między innymi problemów wynikających ze styku prawa pracy oraz  prawa handlowego z prawem podatkowym.

Marcin Borkowski – prawnik, ekspert podatkowy, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w Urzędzie Skarbowym na stanowisku Zastępcy Naczelnika oraz jako trener podatkowy przy Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. Wykładowca wyższej uczelni w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego. Obecnie prowadzi własną firmę szkoleniową.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Rafał Pogorzelski – Prawnik, doświadczony ekspert i licencjonowany doradca podatkowy. Doświadczenie zawodowe w zakresie podatków zdobywał m.in. podczas kilkuletniej pracy w Ministerstwie Finansów RP. Zajmował się również współpracą międzynarodową w zakresie problematyki podatkowej. Przez ostatnie kilka lat Rafał współpracował z firmami tzw. Wielkiej Czwórki , świadcząc kompleksowe usługi doradcze dla szerokiego kręgu Klientów, w tym przedmiotów prawa publicznego ,największych krajowych producentów i eksporterów , wiodących podmiotów branży TSL oraz przedsiębiorstw sektora finansowego.  W ramach kancelarii Jamróz i Pogorzelski Rafał koncertuje się przede wszystkim na współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz firmami zaangażowanymi w międzynarodowy obrót towarowy. Jest cenionym i doświadczonym wykładowcą oraz autorem licznych opracowań specjalistycznych poświęconych problematyce podatkowej.

Program
VAT 2018/2019

I. Zmiany w VAT 2018 i 2019

1. Zmiany w VAT zaplanowane przez MF na 2019 r.:
a) nowe zasady rozliczania bonów, voucherów oraz kart podarunkowych,
b) zmiany dotyczące stosowania procedury MOSS (sprzedaż usług cyfrowych na rzecz konsumentów z UE),
c) zmiany dotyczące wystawiania faktur do transakcji udokumentowanych paragonami z kas fiskalnych,
d) ograniczenie możliwości stosowania zwolnień podmiotowych,
e) rozszerzenie sankcji VAT,
f) nowe zapowiedzi dotyczące stosowania mechanizmu podzielonej płatności,
g) zmiany dotyczące kas fiskalnych,
h) modyfikacja stawek VAT (oparcie stawek obniżonych na nomenklaturze celnej CN, zmniejszenie roli PKWiU),
i) likwidacja deklaracji VAT,
j) zmiany dotyczące JPK.

2. Mechanizm podzielonej płatności (split payment) obowiązujący od 1 lipca 2018 r.:
a) ogólne zasady działania mechanizmu podzielonej płatności,
b) zakres podmiotowy i przedmiotowy mechanizmu podzielonej płatności,
c) sposób tworzenia i likwidowania rachunków VAT,
d) zasady funkcjonowania rachunku VAT – obowiązki banków i podatników, opłaty za obsługę rachunku VAT,
e) dobrowolność korzystania z mechanizmu podzielonej płatności i jej ograniczenia,
f) sposoby dysponowania środkami na rachunku VAT,
g) uwolnienie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowych,
h) zasady dokonywania zapłaty VAT do urzędu skarbowego z rachunku VAT,
i) zwrot VAT na konto VAT,
j) korzyści dla nabywców stosujących split payment,
k) skutki dla dostawców związane z zastosowaniem split payment,
l) podzielona płatność a solidarna odpowiedzialność i sankcja VAT,
m) zapłata na rachunek osoby trzeciej a podzielona płatność,
n) podzielona płatność w przypadku transakcji walutowych,
o) pomyłki kontrahentów a podzielona płatność,
p) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment.

3. Kluczowe zagadnienia dotyczące rozliczania VAT w 2018 i 2019 r. związane z aktualną praktyką organów podatkowych nastawioną na zwalczanie oszustw podatkowych:
a) transakcje z kontrahentami niezarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
b) należyta staranność, jej kryteria a działanie w dobrej wierze,
c) intensyfikacja działań MF w celu ograniczenia zjawiska pustych faktur,
d) środki ograniczania ryzyk podatkowych związanych z nierzetelnością kontrahentów
e) zarzut uczestnictwa w oszustwie podatkowym oraz sposoby bronienia się przed tym zarzutem.

II. Najpoważniejsze obszary ryzyka dotyczące rozliczania VAT w 2018 i 2019 r. (aktualne orzecznictwo organów podatkowych oraz sądów administracyjnych)

1. Obowiązek podatkowy oraz zasady korekty sprzedaży w 2018 i 2019 r. – najczęstsze wątpliwości interpretacyjne oraz praktyka organów podatkowych:
a) data sprzedaży a moment powstania obowiązku podatkowego,
b) szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego,
c) usługi ciągłe oraz rozliczane okresowo a moment powstania obowiązku podatkowego,
d) obowiązek podatkowy w przypadku usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi lub raportami zatwierdzanymi przez klienta w świetle interpretacji organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych,
e) problemy z ustalaniem obowiązku podatkowego w przypadku obrotu licencjami,
f) korekty podatku należnego – korekty bieżące i wsteczne.

2. Fakturowanie, refakturowanie i korekty – najczęstsze problemy:
a) faktury korygujące a noty korygujące,
b) korekty in plus i in minus,
c) korekty bieżące i wsteczne (korekta podatku a korekta deklaracji),
d) anulowanie faktury,
e) faktury pro forma,
f) zasady stosowania i rozliczania duplikatów faktur,
g) zasady dokumentowania transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
h) zasady rozliczania refaktur – stawki podatkowe, obowiązek podatkowy, prawo do odliczenia.

3. Świadczenia nieodpłatne w 2018 i 2019 r.:
a) pojęcie świadczeń nieodpłatnych oraz status świadczeń częściowo odpłatnych na gruncie VAT,
b) nieodpłatna dostawa towarów a nieodpłatne świadczenie usług – różnice w zasadach opodatkowania,
c) świadczenia nieodpłatne na rzecz klientów i kontrahentów (świadczeń związane vs. świadczenia niezwiązane z działalnością gospodarczą),
d) świadczenia nieodpłatne dla pracowników i współpracowników (programy motywacyjne, świadczenia socjalne),
e) podstawa opodatkowania oraz moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczeń nieodpłatnych podlegających VAT,
f) świadczenia nieodpłatne a kasa fiskalna.

4. Prawo do odliczenia w 2018 i 2019 r. – przegląd problemów:
a) terminy odliczania VAT,
b) ograniczenia w prawie do odliczenia VAT od zakupu usług noclegowych oraz gastronomicznych,
c) odliczanie VAT od wydatków związanych z pojazdami,
d) odliczanie VAT od wydatków związanych ze świadczeniami nieodpłatnymi (dla klientów, kontrahentów, pracowników, współpracowników),
e) korekty podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia zakupu,
f) korekty podatku naliczonego związane z otrzymaniem faktury korygującej.

5. Wybrane zagadnienia dotyczące rozliczania transakcji międzynarodowych w 2018 i 2019 r.
a) prawidłowe rozpoznawanie obowiązku podatkowego,
b) zasady przeliczania walut obcych na gruncie VAT,
c) dokumenty uprawniające do stawki 0% w przypadku WDT i eksportu towarów,
d) import i eksport usług – zasady ustalania miejsca świadczenia (opodatkowania),
e) zasady wykazywania podatku naliczonego przy WNT i imporcie usług,
f) zasady korygowania podatku należnego i naliczonego przy WNT i imporcie usług.

Podatek CIT 2018/2019 – po nowelizacji ustaw podatkowych

I. Planowane zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

1. Planowane zmiany w CIT i PIT w 2019 r.:
a) nowe zasady rozpoznawania kosztów w zakresie zakupu usług niematerialnych oraz cienkiej kapitalizacji,
b) ulga na ,,złe długi” – prawa wierzyciela i obowiązki dłużnika,
c) zmiany w definicji małego podatnika – konsekwencje praktyczne,
d) mniejsze obowiązki informacyjne w zakresie różnic kursowych i zaliczek uproszczonych,
e) zwolnienie z opodatkowania przychodów uzyskanych od ubezpieczyciela,
f) możliwość jednorazowego rozliczenia straty do wysokości 5 mln PLN,
g) płatność na rachunek wskazany w wykazie podatników VAT czynnych,
h) nowe zasady ulgi na działalność badawczo – rozwojową,
i) obniżka stawki CIT,
j) nowy limit dla odliczania odpisów amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych,
k) pojazd specjalny, ciężarowy, wykorzystywany w trybie ,,mieszanym”/ ,,jednolitym” a koszty uzyskania przychodów – nowe ograniczenia w zakresie zakupów pojazdów samochodowych, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa służącego do ich napędu,
l) zakaz obniżania stawek amortyzacyjnych przez finansującego w trakcie trwania leasingu samochodu osobowego,
m) ,,exit tax” – podatek od przeniesienia biznes – kogo obejmie nowe obciążenie dochodów z niezrealizowanych zysków w przypadku przeniesienia składników majątku lub rezydencji podatkowej poza terytorium RP?,
n) obniżenie przychodu o tzw. hipotetyczne koszty odsetkowe – finansowanie spółki poprzez dopłaty lub zysk zatrzymany,
o) wartość zadłużenia w KUP a aport do spółki,
p) szczególne zasady opodatkowania obrotu walutami wirtualnymi,
q) nowe zasady opodatkowania obrotu wierzytelnościami oraz obrotu pakietami wierzytelności,
r) ulgi dla banków spółdzielczych dokonujących wpłat na System Ochrony Instytucjonalnej,
s) zwolnienie z opodatkowania odsetek lub dyskonta od obligacji uzyskanych przez nierezydentów podatkowych,
t) instytucja Innovation Box w polskim systemie podatkowym – nowe preferencyjne zasady opodatkowania kwalifikowanego dochodu z niektórych praw własności intelektualnej,
u) nowe zasady opodatkowania pożyczonych papierów wartościowych,
v) zmiana systemu poboru WHT od dochodów osiąganych przez nierezydentów z tytułu m.in. odsetek, należności licencyjnych, usług niematerialnych i dywidend,
w) kopia certyfikatu rezydencji w systemie podatku u źródła,
x) zmiany w zakresie opodatkowania nieruchomości komercyjnych – nowe zasady wyliczenia tzw. minimalnego podatku dochodowego,
y) pozostałe planowane zmiany.

2. Ceny transferowe - omówienie planowanych zmian na 2019 r. w szczególności:
a) zmiany w progach dokumentacyjnych,
b) nowe terminy na sporządzenie dokumentacji TP,
c) nowe zasady sporządzania dokumentacji grupowej,
d) uproszczone zasady dokumentacji pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej – koniec z analizą benchmarkingową,
e) uproszczone zasady rozliczeń,
f) raportowanie cen transferowych na elektronicznym formularzu TP-R,
g) metody szacowania cen transferowych spoza katalogu MF,
h) implementacja nowych wytycznych OECD, pozostałe zmiany – skutki praktyczne.

3. ,,Nowa” Ordynacja podatkowej – uwzględnienie planowanych zmian z uwzględnieniem praktycznych konsekwencji dla podatników: m.in. rozszerzenie rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika o wątpliwości prawne, krótszy termin przechowywania dokumentacji podatkowej na potrzeby PIT, nowe reguły w zakresie interpretacji indywidualnych (grupowych).

II. Praktyczne wnioski i konsekwencje zmian podatkowych zrealizowanych w 2018 r.

1. Upublicznianie danych największych podatników.

2. Wyodrębnienie w ustawie o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych.

3. Wprowadzenie nowych zasad zaliczania odsetek do kosztów podatkowych.

4. Wprowadzenie przepisów limitujących wysokość KUP związanych z umowami o usługi niematerialne oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych w odniesieniu do podmiotów powiązanych.

5. Wprowadzenie tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych – zakres i przedmiot opodatkowania.

6. Brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych tzw. nagród z zysku.

7. Zmiana zasad w zakresie świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych.

8. Wyłączenie ze stosowania przepisów o cenach transferowych dla spółek Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, jak również wyłączenie ze stosowania przepisów o cenach transferowych w przypadku posiadania APA.

9. Zmiana przepisów umożliwiającego zaliczenie do KUP start z tytuły odpłatnego zbycia wierzytelności.

10. Podwyższenie do 10.000 PLN tzw. jednorazowej amortyzacji.

11. Modyfikacja przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC) – nowe przesłanki opodatkowania.

12. Modyfikacja przepisów regulujących funkcjonowanie PGK – nowe zasady funkcjonowania.

III. Podsumowanie praktyki Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie zmian w CIT zrealizowanych z 1 stycznia i 12 sierpnia 2017 r.

IV. Wybrane zagadnienia z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w świetle interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i stanowisk sądów administracyjnych

1. Przychody podatkowe – kompleksowa analiza regulacji prawnych: moment rozpoznania przychodu, przedpłaty – zaliczki, zadatki – rozpoznanie przychodu podatkowego, świadczenia częściowo i całkowicie nieodpłatne, odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo, refakturowanie – kompleksowa analiza rozliczenia przychodu podatkowego,

2. Koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami – kompleksowa analiza przepisów: kwalifikacja kosztu, ponoszenie kosztu na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia, refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów, zasady dokumentacji kosztowej – dowody i wymogi dokumentacyjne, korygowanie kosztów uzyskania przychodów, kary umowne, odszkodowania, płatności stanowiące wpływ do budżetu Państwa i JST, wierzytelności, straty ze zbycia wierzytelności – możliwości rozpoznania kosztu podatkowego.

V. Problematyka świadczeń na rzecz pracowników i współpracowników – kompleksowa analiza kosztów i przychodów w podatkach dochodowych.

VI. Akcje marketingowe – regulacje przychodowe i kosztowe w podatkach dochodowych.

VII. Samochód w firmie – konsekwencje podatkowe zakupu, wynajmu, leasingu, dzierżawy, problematyka przekazania pracownikowi bądź współpracownikowi.

VIII. Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne – ustalenie wartości początkowej, problematyka wynikająca ze szczególnych form nabycia (zakup, komis, zamiana, wytworzenie, aport) metody i stawki amortyzacji, ustalenie wartości rezydualnej, remont/konserwacja a ulepszenie/modernizacja (praktyka bieżących stanowisk KAS), wątpliwości związane z częściami składowymi i peryferyjnymi (zasady wydzielania części składowych i peryferyjnych, wydzielenie środka trwałego w wyniku odłączenia części składowej lub peryferyjnej, dołączenie środka trwałego do wartości początkowej składnika majątku jako części składowej lub peryferyjnej), straty (możliwość rozpoznania KUP), środki trwałe w budowie, likwidacja, dotacje, inwestycje w obcym środku trwałym, zaniechanie inwestycji.

IX. Podatek u źródła z uwzględnieniem stanowisk fiskusa – przedmiot opodatkowania, obowiązki płatnika, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, certyfikat rezydencji, najem/leasing maszyn i urządzeń.
Informacje organizacyjne

 

Koszt uczestnictwa: - jednej osoby 990 zł + 23%VAT,

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje:
uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć:
10:00 – 15:45

Miejsce zajęć: centrum w/w miast

 

Informacje:    

Norbert Saks, Joanna Domaszewska

tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl
Menu główne
Zobacz także
Kontakt

Akademia Biznesu MDDP
Budynek Atrium Tower
00-854 Warszawa
Al. Jana Pawła II 25 
Tel. (022) 208 28 26
Fax. (022) 211 20 90
biuro@akademiamddp.pl
www.akademiamddp.pl

Partnerzy
Reklama